20

آروان‌کلاد از فهرست تحریم‌های اتحادیه‌ اروپا خارج شد


در روزهای اخیر آروان کلاد وی در توییتی اعلام کرد که در پی شکایت این شرکت و ارائه مدارک فنی و حقوقی به دادگاه اروپا، این شرکت از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا خارج شده است. اروانکلاد در توییتی نوشت که این شرکت از این تصمیم شورای اروپا استقبال می کند و به اقدامات قانونی در دادگاه ها و مراجع بین المللی ادامه می دهد.

در گزارش شورای اروپا که در تاریخ 4 آوریل سال جاری در مورد اقدامات محدودکننده علیه افراد، نهادها و ارگان های خاص با در نظر گرفتن وضعیت ایران برگزار شد، ورودی 11 مربوط به ابر آروان (همچنین به نام ابر آروان، شرکت نویان) ثبت شد. ابر آروان، شرکت آروان، ابر آروان) از لیست محدود حذف خواهد شد.

در پی تحریم های اتحادیه اروپا علیه این شرکت، مدیرعامل اروانکلاد گفت: این شرکت هیچ نقشی در محدودیت اینترنت ندارد و اگرچه اتهامات وارده به آنها با عناوین فنی موجه است، اما این اتهامات نیز با همین رویکرد نادرست است. منشأ این اتهامات گزارشی از سایت های آلمانی بود که نتایج تحقیقات مشترک سایت آلمانی Netzpolitik، مرکز تحقیقات Correctiv و روزنامه Taz در آلمان را منتشر کرد. اخبار این رسانه ها بر اساس توییت های کاربران توییتر بود.

داستان اروانکلاد چه بود؟

در کشوری که بسیاری از شرکت های خصوصی، خصوصی و دولتی رسماً به فیلترینگ و مسدود کردن اینترنت مشغول هستند، حمله عمومی به یک شرکت ابری عجیب به نظر می رسد و هیچکس نمی داند چرا این اتفاق برای اروانکلود افتاده است.. امیر ناظمی سال گذشته در گفت‌وگویی در این زمینه اتفاقاتی را بازگو کرد. رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات درباره این حملات به ابراروان گفت: آغازگر این جریان نیروهای داخلی بودند. اونایی که من بهشون میگم کمپینگ. آنها هستند که شبنامه را تولید، توزیع و بازنشر می کنند. اینها بودند که علیه ابراروان شروع به توئیت کردند.

ناظمی این هجمه ها را سناریو می داند و آن ها را جریان های متضاد اکوسیستم استارتاپی کشور می داند و در این گفت وگو گفت: «شکل گیری نیروهای داخلی در مقابل رشد اکوسیستم استارتاپی می تواند حاصل دو مولفه اصلی باشد. یکی نگاه ایدئولوژیک است که رئالیسم را کنار می گذارد و دومی تضاد منافع. تضاد منافع ایجاد شده برای گروه هایی که به دنبال تصاحب استارتاپ ها در چنین فرصت هایی هستند. مالکیتی که به آنها این توهم را می دهد که کنترل اوضاع را در دست دارند یا منافع اقتصادی بیشتری ارائه می کنند.

روزهای روشن

آروانکلود تنها شرکت ابری در ایران نیست و حتی بزرگترین هم نیست، اما قطعاً مشهورترین است.. هیپ این شرکت از ابتدا بسیار بیشتر از همه استارت آپ های ایران بود و رشد این استارت آپ همزمان با دوران وزارت محمدجواد آذری جهرمی بر هیاهو افزود.

جهرمی یک سال و چند ماه بعد به نمایشگاه الکامپ رفت و عکسی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد که در آن پویا پیرحسینلو، مدیرعامل آروان کلود را با صدای بلند نشان داد. جهرمی در توضیح این عکس نوشته است: «نه وام، نه اجاره، نه بودجه نجومی و نه سر و صدای ملی، خدمات زیربنایی مهم کشور را بدون ادعا توسعه دادند و شب گذشته پس از ارائه خدمات موفق به بیش از 15 نفر. هزار شرکت ایرانی برای اولین بار مشتریان بین المللی خود را جذب و ثبت کردند.

این حمایت ساده در توییتر و شبکه های اجتماعی توسط جهرمی بعدها مشخص شد که به قیمت اروانکلاد تمام شد و کاربران شبکه های اجتماعی این شرکت را به ارتباط با پروژه هایی که اینترنت را محدود می کنند متهم کردند. در حالی که این شرکت با راه اندازی سامانه شفاف سازی در سایت خود تمامی قراردادهای فعلی و گذشته خود را در دسترس عموم قرار داده است. به نظر می رسد اروانکلاد بیش از هر چیز قربانی فضای رسانه ای شده است. چیزی که در پروژه ابری ایران باید دید:

تاریخ ابر ​​ایران چه بوده است؟

در 24 دسامبر 2019، دقیقاً در دهمین سالگرد اینترنت در ایران، پروژه «ایران ابر» رونمایی شد. پروژه ای که در آن شرکت های ابری متعددی حضور داشتند و باید بخشی از مراکز داده دولتی را برای سرویس آماده می کردند. از جمله این شرکت ها نام اروانکلاد است. که اروانکلاد کمی بعد قبل از اکسپلویت گفت از 29 مهر 1401 از پروژه ابر ایران حذف شده است و هیچ گونه همکاری مستقیم یا غیرمستقیم با این پروژه ندارد اما توطئه علیه این شرکت ادامه دارد. نکته مهمی که در همه این حملات حتی با سکوت کارشناسان فناوری تشدید شد، این اشتباه بود که اصولاً یک شرکت خدمات ابری نمی تواند در فیلترینگ اینترنت اقدام کند. زیرا شرکت های ابری مانند ابر آروان به صورت لایه ای در تار و پود اینترنت قرار دارند آنها نمی توانند نقشی در مسدود کردن یا محدود کردن اینترنت داشته باشند من دارم این شرکت ها اینترنت را از ارائه دهندگان اینترنت و اپراتورها به عنوان مشتری دریافت می کنند. بنابراین حتی اگر قصد سوء استفاده از موقعیت خود را داشته باشند، نمی توانند اینترنت را متوقف کنند.

موضوع استفاده دولت ایران از شرکت‌های ابری برای کنترل و محدود کردن دسترسی کاربران به اینترنت، بحث‌های زیادی را به همراه داشته است و این موضوع به تنهایی دلیلی بر این نیست که شرکت‌های ابری به‌ویژه «آروان کلود» در این زمینه نقش داشته‌اند. اختلال در اینترنت

روزهای تاریک

جریان رسانه ای در شبکه های اجتماعی به این حملات ختم نشد و در اواخر اسفندماه ۱۳۹۷ رسانه ها از حمله هکری به آروان کلاد خبر دادند. این شرکت موضوع را تایید کرده و در این رابطه بیانیه ای صادر کرده است.

فروردین 1400 جادی میرمیرانی در وی کاست خود به نام رادیو گیک. آروان کلاد آن را یکی از دلایل فیلتر شدن اینترنت نامید. آنچه وی در این ویدئو نادیده گرفته شده این است که عوامل تعیین کننده اینترنت در کشور نهادهای تصمیم گیرنده هستند نه یک شرکت کوچک در زمینه خدمات ابری، بر اساس این ویدئو که تکه تکه شده و به سرعت در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. کوتایی در این دوره، اروانکلاد را مقصر اصلی قطعی اینترنت در سال 2018 معرفی کرد. ماجرا به همین جا ختم نشد و در آینده حتی تا انتشار تصاویر کارکنان شرکت و تهدید آنها نیز پیش رفت که با آن مواجه شد. واکنش فعالان صنفی؛ اما کسی به این سخنان گوش نکرد.

اروانکلود با صدور اطلاعیه ای اتهامات وارده را رد کرد اما سرانجام در آبان ماه 1401 نام اروانکلود به فهرست تحریم های اتحادیه اروپا اضافه شد و در پایان آن ماه دامنه بین المللی اروانکلود از دسترس خارج شد. اینجا بود که اروانکلاد دستش را بالا انداخت و اعلام کرد اعتراف می کنیم در جنگ رسانه ای شکست خورده ایم.

روزهای خاکستری

از آذر 1401 سکوت رسانه ای برای اروانکلاد دستور کار بود و اخبار رسمی از این شرکت فقط گهگاه منتشر می شد.

در این دوره، اروانکلاد فعالانه در تهیه و انتشار گزارش های سالانه وضعیت اینترنت در ایران مشارکت داشت. او با رادار آروان قطعی اینترنت در ایران را ثبت کرد و البته همچنان رو به رشد بود. اما هنوز از فضای مجازی خارج نشده است.

سرانجام در 27 فروردین 1403، سه سال پس از شروع این طوفان شدید، ابراروان در حساب کاربری رسمی خود در توییتر اعلام کرد که در پی شکایت آروان کلود و ارائه مدارک فنی و حقوقی به دادگاه اروپا، این شرکت از قانون خارج شد. لیست تحریم های اتحادیه اروپا. آروان کلود در توییت خود نوشت که این شرکت از این تصمیم شورای اروپا استقبال می کند و به اقدامات قانونی خود در دادگاه ها و مراجع بین المللی ادامه می دهد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا